کد مطلب:62450 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:315

تصمیم گیری











تصمیم گیری از اهمیت بسیار و جایگاهی ویژه در مدیریت برخوردار است؛تا جایی كه برخی پژوهشگران و صاحب / بزرگ، تصمیم گیری و مدیریت را هم معنا و مترادف دانسته، و معتقدند كه مدیریت چیزی جز تصمیم گیری نیست. تصمیم گیری كانون اصلی مدیریت را تشكیل می دهد و از انجام دادن وظایفی مثل برنامه ریزی، سازماندهی و یا كنترل، در واقع همان تصمیم گیری در مورد نحوه انجام می دهد.

مدیران، تصمیمات متعددی را در موضوعات مختلفی كه برای سازمان پیش می آید، اتخاذ می كنند. برخی از این موضوعات بسیار مهم و حیاتی اند، و اگر تصمیمات خوب، به جا و به موقع گرفته نشود، ممكن است خسارت ها و شكست های بزرگ و غیر قابل جبرانی به وجود آورد. در چنین مواردی ضرورت اتخاذ تصمیمات عاقلانه و منطقی بیش تر نمایان می شود. تنها این گونه تصمیم گیری هاست كه سازمان را از مشكلات نجات می دهد و موجب پیمودن راه تكامل می شود؛ همان گونه كه امام علی علیه السلام فرمود:

رای العاقل ینجی؛[1] تصمیم گیری منطقی و تصمیم های صحیح و خردمنداند، تاثیر عمیق بر امور مختلف سازمان داشته، و می تواند سازمان را در دستیابی به اهداف سازمانی یاری دهد. تصمیم گیری آن گاه كه با دقت، دور اندیشی و ژرف نگری همراه باشد، دستیابی به اهداف سازمانی و موفقیت و اثر بخشی سازمان را تا حد زیادی تضمین می كند.

حضرت علی علیه السلام فرمود:

اذا اقتر العزم بالحزم كملت السعاده؛[2] هنگامی كه تصمیم با دور اندیشی همراه شود، سعادت كامل گردد.









    1. همان، حدیث 5424
    2. همان، حدیث 4067.